måndag 1 februari 2010

Hur man får bästa service

Ibland undrar jag om jag går en utbildning i beteendevetenskap?
Att vara ledare handlar mer om att förstå, förutse och påverka hur personalen ska agera än att peka med hela handen.
Det roliga är hur det går att använda i vardagen.

Vi upptäckte att Simons skridskor var totalt värdelösa. De räcker till på längden, men är gjorda för robotar. Det finns ingen plats för benen

Igår åkte vi för att köpa nya och det blev samtidigt ett test av olika butiker.
Jag har nästan enbart handlat på Stadium sen de kom till stan, men senast hamnade vi på Team Sportia och upptäckte att de hjälpte till mer utan att vara dyrare. De hade dessutom bättre märken.

Så igår åkte jag först på Team Sportia och fick direkt hjälp att hitta rätt. Därefter åkte vi till Stadium för att jämföra. De skridskor vi köpt tidigare fanns i rätt storlek, men de var lika omöjliga att använda som de vi har. (Har de ens provat dem på människor?) Jag visade tydligt att jag hade problem med skridskorna och tittade på olika. Det stod 3 ur personalen inom 10 meter, men alla låtsades som ingenting och kom inte för att hjälpa till.
Sen provade jag ett par liknande de på Team Sportia som passade lika bra och kostade lika mycket.

Valet blev enkelt. Jag åkte tillbaka till Team Sportia och köpte dem, men första berömde jag honom som hjälpt oss. Jag berättade att jag nu kommer byta butik tack vare honom och det bemötande vi fått där. Han hade dessutom slipat skridskorna medan vi åkt iväg. Andra ur personalen hörde vad jag sa (vilket var medvetet) och kom snabbt och hjälpte oss då vi även ville köpa en hjälm. Den hjälm vi ville ha var slut, men han tog mina uppgifter och hade tills idag raggat fram en hjälm åt oss, med rabatt dessutom.

Alla tycker om beröm och vill ha mer om möjligt. Det smittar dessutom av sig på andra som också vill ha beröm. Får de veta vad de kan få beröm för så gör de mer av det.
Det går att använda till att förändra också. På Stadium skulle jag kunna överdrivet berömma någon struntsak jag fått hjälp med i syfte att de ska inse att det är vad jag som kund vill ha. Förhoppningsvis känner han/hon att det var roligt och kommer göra sitt bästa för att någon mer ska berömma för bra service, istället för att bara gnälla att de inte hjälper till.

Testa, det är inte så svårt att manipulera andra att göra bra saker.

2 kommentarer:

  1. Att vara ledare handlar mycket om psykologi. Man kan inte leda alla på ett och samma sätt. Det är det som är det spännande med att chefa...säger jag som är beteendevetare och precis jobbat som chef...;)

    SvaraRadera
  2. Chrissan: Du bör alltså vara den ultimata chefen... :)
    Helt klart handlar det om anpassning och att hitta drivkrafter. Vad som får den enskilde att vilja mer. Det är riktigt spännande.. :)

    SvaraRadera