Jag var i Åre igår och lyssnade på Jan "SAS-Janne" Carlzon.
Han är ordförande i Företagarna och invigningstalade deras konferans på Holiday Club.
Han hade en väldigt intressant föreläsning om hur man ska tänka som företagare. Det var inga revolutionerande åsikter. Han redogjorde för bakgrunden till Sveriges industri som klarade sig undan krigen och därmed kunde producera på max ända fram till 70-talet, innan övriga Europa återhämtat sig. Därefter har vi stagnerat till ekonomer istället för visionärer.
Företagande i Sverige handlar idag om att minska kostnader i första hand, inte att utvecklas.
Det är att hårddra det, men det ligger ändå sanning i det.
Han ville sedan lyfta fram fokus på kunden.
Han frågade publiken om de tyckte att försäljning var viktigt för ett företag?
Några räckte upp handen. Det var tydligen en vanlig reaktion, att de flesta är mer intresserade av kostnadsberäkningar än kundrelationer. Inga fina hotell, flygplan eller butiker är egentligen mer än kostnader för ägarna. För att de ska vara lönsamma krävs kunder och helst kunder som är nöjda och kommer tillbaka under lång tid.
Tänk efter vilka butiker ni helst går till och varför?
Jag går helst till butiker där jag får service av kunnig och intresserad personal. Varje kundmöte är viktigt för en långsiktig relation.
Nu ska jag inte bli mer långrandig, men det var en bra föreläsning och jag som blivit miljöskadad i utbildningen la så klart märke till att han inte hade några tics, aldrig tappade tråden eller fokus, vävde in lokala refleklektioner och hade kontakt med publiken hela tiden.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar