Idag fortsatte vi konflikthanteringen med rollspel.
Vi satt i grupper och fick exempel på konflikter som uppstått och skulle träna på att medla.
Det var riktigt roligt, speciellt att spela rollerna som var i konflikt.
Vi var snälla första gången, men sen var det heta känslor som skulle kontrolleras för chefen.
Vi var riktigt elaka, samtidigt som vi hade svårt att hålla oss för skratt.
Det svåraste var att sätta sig in i vad problemet egentligen var, så chefen hade en chans att styra samtalet mot en lösning av konflikten.
Resultaten varierade, men det är viktigt att få träna så vi kan bli bättre. Det kommer ju ingå i vårt arbete att medla mellan medarbetarna.
Vad spännande. Jag har läst professionell komunikation för några år sen. Riktigt spännande.
SvaraRaderaBubbel: Ja, det är riktigt kul. Mycket är självklart. Det gäller bara att komma ihåg att använda det.
SvaraRaderaKör ni det här med att man skqa omformulera det som de säger så att motparten känner sig hörd?? Det brukar enligt teorierna lugna ner upprörda personer rätt så bra...=) //Maria
SvaraRaderaMaria: Det har vi inte pratat om, men jag har hört det förut. Jag har provat det någon gång mest för att bekräfta att jag lyssnar och det fungerade bra.
SvaraRadera